3 manieren om je dag fijn te beginnen

Het creëren van je eigen ‘relaxte’ ochtendritme geeft zo’n positieve dimensie aan je dag, dat ik het iedereen gun. Waarom ik ‘relaxte’ dan toch tussen aanhalingstekens zet is omdat bij de meeste mensen deze twee termen gewoon niet zo fijn samen gaan. Wakker worden is een soort van startschot voor de dag en binnen die wakkere uren moet er zoveel mogelijk gedaan worden. Om gek van te worden vind ik persoonlijk zelf.

Je kiest er niet altijd voor om de dag hectisch te beginnen en vaak, wanneer je kinderen hebt, heb je gewoon geen andere keus. Toch kunnen we er wat van maken en kunnen we de ochtend wat relaxter voor onszelf invullen.

Pak een paar minuten om wakker te worden
Zit jij vaak ook, voor de rest van het huis wakker wordt, te scrollen op je telefoon? Van Instagram naar Facebook en weer terug. Dit is voor veel mensen een manier om wakker te worden, maar je activeert je hersenen op een niet al te prettige manier. Geloof me, je krijgt gedurende de dag nog meer dan genoeg prikkels binnen en als je toch nog een paar minuten hebt; kies er dan bijvoorbeeld voor om een korte meditatie te doen van een aantal minuten om even wakker te worden. Het kan letterlijk voelen als een verschil tussen dag en nacht.

Begin de dag met een workout
Wanneer je kleinere kinderen hebt is dit misschien niet een optie waarvan je denkt dat je hem hebt. Maar wanneer je kritisch naar je ochtendroutine kijkt is er vaak nog wel ergens een gaatje. Bespreek eens met je partner of je 2 keer per week de ruimte mag nemen om een workout te doen. We hebben het niet gelijk over een uur beulen in de sportschool (waar je ook nog eens reistijd voor hebt), maar er zijn verschillende opties die al een verschil in je mind en body kunnen betekenen. Een kwartier een fysiek uitdagende vorm van yoga via Youtube of een half uurtje hardlopen bijvoorbeeld. Kijk binnen de ruimte die je hebt wat er voor jou mogelijk is.

Eet ontbijt dat je energie geeft
Allereerst, eet ontbijt, maar dat lijkt mij een open deur. Eten is zo belangrijk, maar wanneer we het druk hebben of druk ervaren kan het er nog weleens bij inschieten en kiezen we voor een makkelijke optie. En een makkelijke optie is zeker geen verkeerde optie, maar kies dan voor een maaltijd of een smoothie waar ingrediënten inzitten die je energie geven in plaats van producten die je een snelle boost geven en daarna eigenlijk alleen maar energie kosten.

Tot slot; kies voor een routine die niet voelt als een routine of als iets dat je van je to do lijstje moet afstrepen. Kijk waar jij je lekker bij voelt en voeg dat toe aan je routine. Zorg ervoor dat wanneer iets niet meer bij je past, je ermee stopt en kijkt waar je je wel prettig bij voelt. Elke dag is een nieuwe en elke keer mag je weer andere keuzes maken.

Tags:
Brigitte
bhoogdorp@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie